»Llistat»

Notícies Locals

Hemeroteca rosinca de l'any 2002 fins avui.
Contribuïm a preservar el medi ambient: no imprimiu aquesta plana si no és realment necessari
Nota:Per publicar articles o textos en aquest apartat, feu-ho a l'adreça: webrosesdigital.com.
Autors:Els articles que siguin publicats/enviats a més mitjans caldrà  que ens ho feu saber.
imprimirImprimir  |  Envi­ar a un amigoEnviar  | Últim comentari

olivera

Un veí de Roses fa donació d’una olivera mil•lenària a l’Ajuntament

31/03/2011


Fer donació d’aquesta olivera mil·lenària en favor del poble de Roses era un desig de Juan Pous i Danés



El veí de Roses Miquel Pous, va fer ahir donació d’una olivera mil·lenària existent en una finca de la seva propietat, a favor de l’Ajuntament de Roses. L’olivera, situada al carrer Andorra de la urbanització del Mas Oliva de la població, serà traslladada properament a la Ciutadella perquè veïns i visitants del municipi en puguin gaudir.

Fer donació d’aquesta olivera mil·lenària en favor del poble de Roses era un desig de Juan Pous i Danés, pare de l’actual donant, que morí l’any passat als 103 anys d’edat. Amb la signatura del conveni de donació que es va fer efectiva ahir a l’Ajuntament de Roses, Miquel Pous compleix els desitjos del seu pare.

D’acord amb el conveni signat, l’Ajuntament durà a terme properament els treballs de transplantament i trasllat de l’olivera fins a la Ciutadella de Roses, des d’on en tindrà cura, per tal que tot el municipi pugui gaudir-ne.

En agraïment per aquest acte altruista, el consistori col·locarà una placa al peu de l’olivera on es farà constar que ha estat cedida per desig del senyor Juan Pous Danés.

Roses, 31 de març de 2011


  |   Imprimir   |  Envi­ar   |  
- X -

Comentaris d'aquest article/text:

+ Text -

Comentari: 147 31/03/2011 15:39
Enviat per: Ramon Verdaguer J.

Ramon  Verdaguer J.
Primer de tot donar-li les gracies per el detall, ara bé aquesta dada de 1000 anys jo ho faria mirar, no es que jo hi entengui gaire clar, vella ho és segur! pero d’aquí a afirmar que te 1000 anys hi ha molt troç.

Tal com he dit gracies.



Comentari: 150 31/03/2011 18:42
Enviat per: Pablo de la Fuente

Pablo de la Fuente
Solamente dos informaciones, aunque no concluyentes:
1) No dudo que el olivo sobreviviera a la dura helada de mediados de la década de los cincuenta del siglo XX, sobre el que Érika Serna y otros autores han publicado un libro, aunque el frío mató a casi todos los olivos de l'Alt Empordà.
2) En 1645, ante el ataque francés, el maestre de campo Diego Caballero de Illescas, gobernador de Roses, mandó cortar todos los olivos en los alrededores de la plaza fuerte. Así se aseguró sectores de tiro limpios para la acción de la artillería y proveer de leña a la guarnición ante la perspectiva de un largo asedio. Hay varios memoriales de queja por parte de los vecinos respecto a la tala indiscriminada y abusiva llevada a cabo por los soldados en todo el término.
Un saludo.


Comentari: 151 31/03/2011 21:41
Enviat per: mario


calle andorra no esta cerca de la plaza fuerte o ciudadela como dicen los no entendidos!! jajajaja


Comentari: 152 01/04/2011 00:15
Enviat per: Joan Esteve Danes Soler

Joan Esteve Danes Soler
Esta Olivera, ha sido arrancada, y trasplantada hoy mismo, su emplazamiento de orígen esta efectivamente en esta calle Andorra de la urbanización del "Mas Oliva".

Joan Esteve Danés Soler



Comentari: 155 01/04/2011 14:13
Enviat per: Pablo de la Fuente

Pablo de la Fuente
Muchas gracias por la aclaración Sr. Danés. ¡Un político haciendo algo útil! Le van a declarar especie en vías de extinción.
He medido con Google Earth y la distancia desde la cara izquierda del baluarte de Santiago (que la paramización ha convertido en el del Tocho) es 1.540 m. En dicho elemento se concentraba el fuego de fijación en ese área.
La zona polémica de una fortaleza moderna era de 1.500 varas castellanas. Este espacio comprendía la zona de alcance eficaz de la artillería de la época. 1500 varas castellanas equivalen a 1.215 metros. Por tanto, dicho olivo queda fuera, por más de trescientos metros, de la zona polémica y de la escabechina hecha con los olivos en 1645.
Por tanto, una doble satisfacción. La posibilidad que ciertamente sea milenaria. Y la otra es que Mario, con su habitual instinto infalible, ha acertado.



Comentari: 157 01/04/2011 22:36
Enviat per: mario


Bueno que sea mil.lenaria,yo no opinare porque no entiendo de la materia,solo se que esta lejos de la plaza fuerte!! puede estar lejos y tener 100 años y no 1000 eso ni idea!!


Comentari: 158 03/04/2011 18:18
Enviat per: Pablo de la Fuente

Pablo de la Fuente
Mario, no soy botánico ni tengo conocimientos de dendrocronología. Lo cierto es que, por su posición, si este este olivo ya existía, no fue afectado, dada su posición, por la tala de 1645.
Ahora, lo que hace falta es que el árbol, como ente patrimonial, sea conservado de forma digna. Por favor, nada de tochos, ni de hormigón, ni de horteradas varias. Así, no hace falta usarlo como mástil para una antena parabólica, ni transformarlo en un pipican, por mucho que los "técnicos" insistan. El árbol, al igual que otro patrimonio que me es más afín, ya tiene un valor intrínseco.



  |   ImprimibleImprimir   |  EnvíarEnviar   |